Klaudia Lampa - Autor

Klaudia Lampa

Trener personalny i dietetyk – na blogu dzielę się z Wami moimi pomysłami, opiniami i poradami – treningowymi i dietetycznymi.

Ból pleców

Ból pleców? Nie jesteś jedyny!

Siedzenie w zamknięciu może odcisnąć ślad zarówno w naszej psychice jak i na zdrowiu fizycznym.  Niedobór witaminy D, ruchu i kontaktów społecznych oraz wszechobecna panika i stres to nie lada wyzwanie.

Trochę danych o zdrowiu Polaków

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że kondycja zdrowotna Polaków znacząco się pogarsza. Od 2008 notuje się coraz wyższy odsetek chorób przewlekłych (z 30,9 do 36,3%). Swój ogólny stan zdrowia jako „źle” lub „bardzo źle” klasyfikuje aż 13,6% badanych powyżej 16 r.ż. natomiast jako „średnio” 27,8%.

To niestety nie koniec mało korzystnych wieści – stoimy w europejskiej czołówce w deklarowanym odczuwaniu silnego lub bardzo silnego bólu o charakterze przewlekłym. Gorzej od nas wypadła jedynie Słowenia!

Czy do bólu musisz się przyzwyczaić?

Czytając to pewnie zastanawiasz się, czy do codziennego bólu pleców musisz przywyknąć i zaakceptować sięganie po coraz silniejsze środki przeciwbólowe.

A co jeśli powiem Ci, że wcale nie musi tak być?

Możesz obudzić się wyspany i zrelaksowany.
Możesz poświęcić swoją uwagę na rodzinę i prowadzeniu firmy.
Możesz wrócić do uprawiania ulubionego sportu.
I przede wszystkim możesz zmniejszyć, a nawet całkowicie wyeliminować ból.

Zmień nawyki!

80% moich klientów na pierwszej konsultacji jako przeciwwskazania do treningu podawało ból podczas wykonywania określonych pozycji. Większość z nich żyła z tym od ponad 5 lat i była w stanie zaakceptować ówczesny stan rzeczy. Wmówiono im że to normalne.

Na szczęście z różnych powodów i motywowani różnymi celami podjęli decyzję o zmianie nawyków. Ich systematyczna praca spowodowała, że efektem ubocznym wyrzeźbionej sylwetki, naprawy gospodarki hormonalnej i pracy jelit było… uwolnienie się od bólu.

Jak pozbyć się bólu pleców?

Podstawą eliminowania przewlekłego bólu pleców jest odpowiednia diagnoza przyczyny oraz źródła bólu. Nie jest to wcale tak oczywiste, jak się wydaje. Miejsce, które boli, jest zależne od pracy mięśni w innych częściach ciała!

Ból w odcinku lędźwiowym może świadczyć o zbyt słabej pracy mięśni brzucha oraz pośladków.

Ból na poziomie kręgów piersiowych i w okolicy łopatki będzie prawdopodobnie związany z utrwaleniem w codziennym życiu pozycji zamkniętej – z ramionami skierowanymi do przodu, częstym garbieniem pleców oraz złym nawykiem podnoszenia przedmiotów z podłogi, co osłabia mięsień prostownik grzbietu.

Ból odcinka szyjnego swoje źródło może mieć w nadmiarze stresu, osłabionych mięśniach podłopatkowych oraz przykurczonych mięśniach klatki piersiowej.

Dodatkowo na wszystkie trzy wymienione partie pleców ogromny wpływ ma:

  • pozycja jaką przyjmujesz za kierownicą czy przy biurku,
  • to jak oddychasz (i czy używasz do tego przepony)
  • oraz stan zdrowia Twoich jelit.

Nikt nie obieca Ci, że efekty przyjdą po zażyciu magicznej pigułki, jednak tak jak przy prowadzeniu biznesu – know-how, konsekwentne działanie, wdrażanie zmian i umacnianie strategii przyniosą sukces.

Co możesz zrobić już dziś?

Mam nadzieję, że artykuł był dla Ciebie pomocny – jeśli Twój ból nie jest ostry i nie jest wynikiem kontuzji czy urazu, a jego przyczynę upatrujesz właśnie w stylu życia możesz już dzisiaj zrobić trening który przygotowałam właśnie pod Twoim kątem*.

*jeśli nie jesteś pewny, czy możesz wykonać wszystkie ćwiczenia, pomiń te, które wydają Ci się nieodpowiednie lub zbyt trudne. Kieruj się wskazówkami umieszczonymi na filmie.

Chcesz więcej takich poradników?

Zostaw swój adres email. Nowe artykuły i materiały dostaniesz wprost do skrzynki.

Klaudia Lampa - Autor

Klaudia Lampa

Trener personalny i dietetyk – na blogu dzielę się z Wami moimi pomysłami, opiniami i poradami – treningowymi i dietetycznymi.

Czytaj więcej

Drożdżówki z truskawkami i nutą wanilii

Kto nie lubi drożdżówek? Tak się składa, że osobiście nie przedam za klasycznymi więc postanowiłam zrobić własną wersję Kruszonka: 50g mąki owsianej

Idealnie sprężyste naleśniki bezglutenowe

Idealnie sprężyste i delikatne naleśniki są możliwe do wykonania również na mąkach bezglutenowych, trzeba jedynie pamiętać aby ciasto było stosunkowo rzadkie, a